Fråga: Vilken utbildning krävs för att bli certifierad kommunal revisor?
Svar: För certifiering krävs akademisk examen som omfattar minst sex terminers godkända heltidsstudier vid universitet/högskola (180 hp/120 p). Sökandens utbildning ska ha en inriktning som av certifieringsnämnden bedöms vara relevant för granskning av kommunal verksamhet. Studier omfattande sammanlagt minst 120 hp/80 p ska bedrivas inom nedanstående områden. Områdena 1 och 2 är obligatoriska, och studier på dessa områden ska omfatta minst 15 hp/10 p vardera.
1 Den offentliga förvaltningens roll, uppbyggnad och arbetssätt
2 Företagsekonomi; förvaltningsekonomi eller motsvarande med inriktning mot redovisning och finansiell rapportering
3 Företagsekonomi; övriga inriktningar
4 Revision
5 Riskhantering och intern kontroll
6 Metoder för granskning/utvärdering
7 Nationalekonomi/samhällsekonomi
8 Rättskunskap relevant för den kommunala verksamheten
9 IT och/eller informationssäkerhet
Sökanden kan tillgodoräkna sig examensarbeten/uppsatser som Certifieringsnämnden bedömer som relevanta. Sökanden kan genom nämndens sekreterare få en preliminär bdömning av relevansen.
Uppfyller inte sökanden utbildningskraven enligt 4 § kan Certifieringsnämnden efter en samlad bedömning av sökandens kompetens ändå medge certifiering.