Frågor & Svar
Fråga: Hur länge kan jag åberopa de gamla certifieringsreglerna avseende grundutbildning?
Sökanden kan t o m sista ansökningstillfället 2023 åberopa de gamla certifieringsreglerna (beslutade november 2019). Observera att detta bara gäller grundutbildningen. För samtliga övriga krav gäller fr o m 1 januari 2021 de regler som beslutades 2020 vid Skyrevs årsstämma. Både de gamla och de nya certifieringsreglerna återfinns på hemsidan.
Fråga: Vilket uppdrag har Certifieringsnämnden?
Svar: Certifieringsnämnden har i uppdrag att tillämpa reglerna för certifiering och besluta om certifiering. I förekommande fall bedömer nämnden anmälan om brister i certifierad revisors yrkesutövning och beslutar om disciplinära åtgärder.
Fråga: Hur lång tid tar det att få besked om Certifieringsnämndens beslut?
Svar: Det tar c:a två veckor innan certifikat skickas till certifierade och omcertifierade. Efter att protokollet från sammanträdet justerats (vilket tar ca en vecka) lämnar nämndens handläggare besked via e-post.
Om certifiering avslås skickas ett brev till sökanden i vilket skälen för avslaget anges. Sökande vars ansökan inte beviljats, har möjlighet att begära att Certifieringsnämnden omprövar ärendet.
Fråga: Vilka är ledamöter i Certifieringsnämnden?
Svar: Certifieringsnämnden består av sex ledamöter inkl. ordförande. Information om nämndens aktuella sammansättning finns på Skyrevs hemsida under rubriken Om Skyrev/Certifieringsnämnden.
Enligt stadgarna för Skyrev bör ordförande vara jurist och nämndens ledamöter i övrigt sammansättas med personer som har kompetens som är av betydelse för den kommunala revisionen.
Fråga: Hur ofta har Certifieringsnämnden sammanträde?
Svar: Certifieringsnämnden sammanträder vanligen tre gånger per år – i april/maj, september och december. Sammanträdesdatum och sista ansökningsdatum anges på Skyrevs hemsida under Aktiviteter/Möten.
Fråga: Vilken utbildning krävs för att bli certifierad kommunal revisor?
Svar: För certifiering krävs akademisk examen som omfattar minst sex terminers godkända heltidsstudier vid universitet/högskola (180 hp/120 p). Sökandens utbildning ska ha en inriktning som av certifieringsnämnden bedöms vara relevant för granskning av kommunal verksamhet. Studier omfattande sammanlagt minst 120 hp/80 p ska bedrivas inom nedanstående områden. Områdena 1 och 2 är obligatoriska, och studier på dessa områden ska omfatta minst 15 hp/10 p vardera.
1 Den offentliga förvaltningens roll, uppbyggnad och arbetssätt
2 Företagsekonomi; förvaltningsekonomi eller motsvarande med inriktning mot redovisning och finansiell rapportering
3 Företagsekonomi; övriga inriktningar
4 Revision
5 Riskhantering och intern kontroll
6 Metoder för granskning/utvärdering
7 Nationalekonomi/samhällsekonomi
8 Rättskunskap relevant för den kommunala verksamheten
9 IT och/eller informationssäkerhet
Sökanden kan tillgodoräkna sig examensarbeten/uppsatser som Certifieringsnämnden bedömer som relevanta. Sökanden kan genom nämndens sekreterare få en preliminär bdömning av relevansen.
Uppfyller inte sökanden utbildningskraven enligt 4 § kan Certifieringsnämnden efter en samlad bedömning av sökandens kompetens ändå medge certifiering.
Fråga: Vilka kurser/ämnen kan tillgodoräknas som Offentlig förvaltning.
Svar: Ämnesområdet ”Offentlig förvaltning” (område 1 i 4§) avser grundläggande kunskaper om – och förståelse för – den förvaltning som sker inom politiskt styrda organisationer och verksamheter, inklusive skillnader mot ägarstyrda organisationer. Kurserna inom området ska vara inriktade mot den kommunala sektorn, eftersom certifieringen avser kommunal/regional verksamhet.
Fråga: Vilka kurser/ämnen kan tillgodoräknas inom området ”Ekonomi”.
Svar: I ämnesområdet ”Ekonomi” tillgodoräknas kurser som ger grundläggande kunskaper inom företagsekonomi; förvaltningsekonomi eller motsvarande med inriktning mot redovisning och finansiell rapportering (område 2 i 4§).
Fråga: Kan Certifieringsnämnden ge exempel på specifika kurser som är lämpliga att söka för att komplettera min utbildning?
Svar: Nämndens handläggare kan ge allmänna råd om komplettering av utbildning avseende de identifierade områdena i certifieringsreglerna (4 §, områdena 1-9). När det gäller kurser inom de obligatoriska områdena (4 §, områden 1-2) tar Skyrevs utbildningskommitté varje termin fram exempel på kurser som kan tillgodoräknas för certifiering. Detta redovisas på Skyrevs hemsida under rubriken Certifiering/Komplettering av utbildning.
Kursutbudet som presenteras på hemsidan är ett urval av kurser vid svenska lärosäten. Sökanden kan kontakta nämndens sekreterare för att få en preliminär bedömning av relevansen när det gäller andra kurser.
Fråga: Hur lång yrkeserfarenhet krävs det för att bli certifierad kommunal revisor?
Svar: I grundmodellen (akademiska poäng på kandidatnivå) krävs fyra års handledd yrkeserfarenhet, varav minst tre år ska vara praktik inom kommunal revision under ledning av erfaren revisor. Det fjärde årets praktik kan bestå av yrkeserfarenhet från statlig eller privat revisionsverksamhet.
Alternativt kan mastersexamen, annan högre akademisk utbildning, eller yrkesverksamhet som bedöms som relevant för kommunal revision, minska kravet till tre års praktik. Alla sökanden måste dock ha minst tre års erfarenhet från kommunal revision.
Fråga: Vilka krav finns vad gäller innehåll i praktiken inom kommunal revision?
Svar: Praktiken ska avse uppdrag som sakkunnig till valda revisorer i kommunal verksamhet. Ett av de tre åren kan avse uppdrag som lagstadgad revisor i kommunala aktiebolag och/eller av kommunen bildade stiftelser.
Praktiken ska vara allsidigt sammansatt och omfatta alla delar i revisionsprocessen, dvs. riskbedömning och planering, granskning och prövning samt rapportering. Praktikens innehåll ska redovisas och verifieras av sökanden och arbetsgivaren.
Fråga: Vad ska tas med av tidigare anställningar?
Svar: Sökande väljer själv vad som är relevant att redovisa avseende tidigare anställningar. Det finns inte något krav på redovisning av alla tidigare anställningar.
Fråga: Vad krävs för att bli omcertifierad?
Svar: För förnyelse av certifiering ska den sökande visa att hen under certifieringsperioden varit yrkesverksam som sakkunnig till valda revisorer i kommunal verksamhet i en omfattning om
minst 1600 timmar. I regelverket framhålls även att den certifierade revisorn ska utföra sina uppdrag omsorgsfullt och i enlighet med kommunallagen, god revisionssed i kommunal verksamhet samt Skyrevs etiska regler.
Vidare krävs att den sökande genomgått fortbildning som omfattar minst 100 timmar under certifieringsperioden. Fortbildningens inriktning ska vara relevant för uppdraget som sakkunnig till valda revisorer. Omfattningen av fullgjord fortbildning ska intygas och kunna verifieras.
Fråga: Vilken typ av utbildning kan godkännas som fortbildning?
Svar: Fortbildningens inriktning ska vara relevant för uppdraget som sakkunnig till valda revisorer och bedrivas inom de nio områden som identifieras i 4§, certifieringsreglerna. Fortbildningen ska kunna verifieras med kursplaner, utbildningsmoment eller liknande.
Arbetsmöten/projektmöten och inläsning av material för granskningar accepteras inte som fortbildning. Omfattningen av fullgjord fortbildning ska intygas och kunna verifieras.
Fråga: Jag har glömt ansöka om fortsatt certifiering. Vad händer nu?
Svar: Ansökan om fortsatt certifiering ska göras innan certifieringsperiodens utgång. Om ansökan inte har gjorts har gjorts sex månader efter certifieringsperiodens utgång upphör certifieringen.
Fråga: Jag fick nyss en påminnelse om omcertifiering. Enligt min chef har min ansökan skickats in till er för flera veckor sedan. Jag är tacksam om jag kan få bekräftat att den inkommit.
Svar: Påminnelse om att ansöka om fortsatt certifiering skickas ut från Föreningshuset. Det innebär att det kan komma en påminnelse trots att ansökan redan är inskickad. Föreningshuset bekräftar alltid att de mottagit din ansökan. Om du inte fått någon bekräftelse, bör du kontakta Föreningshuset (tel: 08-121 513 35).
Fråga: Min certifiering har gått ut och jag har inte fått någon påminnelse om att det var dags att ansöka om fortsatt certifiering. Borde jag inte ha fått det?
Svar: Föreningshuset skickar varje kvartal en påminnelse via e-post till de medlemmar vars certifiering löper ut inom sex månader. Det händer dock att e-post av olika anledningar inte kommer fram (t.ex. felaktig e-postadress). För att påminnelserutinen ska fungera, är det viktigt att regelbundet kolla att medlemsuppgifterna under Medlem på Skyrevs hemsida är korrekta. Det är alltid är medlemmen själv som ansvarar för att kontaktuppgifterna på Skyrevs hemsida är korrekta, liksom för att ansökan om fortsatt certifiering sker i tid.
Fråga: Jag har tidigare varit certifierad, men bytt jobb till annan verksamhet och verkar då ha ”tappat” min certifiering. Nu ska jag åter börja arbeta med kommunal revision. Hur gör jag för att återfå certifieringen?
Svar: Enligt 8§ i certifieringsreglerna kan sökande som inte längre är verksam som yrkesrevisor och vars certifiering har upphört, åberopa tidigare beslut om certifiering vid ny ansökan. Sökanden ska bilägga en redogörelse för sin verksamhet under perioden av bortovaro från revisionell verksamhet.
I redogörelsen ska sökanden beskriva på vilket sätt teoretiska kunskaper och praktiska förmågor som är relevanta för revisionsverksamhet behållits eller utvecklats.
Fråga: Måste man skicka ansökningshandlingar med ”vanlig” post, eller går det att mejla och skicka med skannade bilagor?
Svar: Ansökan (inkl. alla bilagor) kan skickas med vanlig post eller som en bilaga till e-post. Ansökningsblanketter finns på hemsidan som ifyllningsbara PDF-filer. Det är viktigt att ansökan är framme senast angiven ansökningsdag. För sent inkommen ansökan kan vanligen inte behandlas förrän vid nästkommande möte i Certifieringsnämnden.
Observera att ansökan med bilagor ska skickas till Föreningshuset enligt adress på hemsidan, och inte till nämndens handläggare.
Fråga: Jag finns inte längre med på listan över certifierade på Skyrevs hemsida – varför?
En vanlig orsak är att den certifierade bytt arbetsgivare utan att meddela nya kontaktuppgifter till Skyrev, eller av någon annan anledning fått ändrade kontaktuppgifter.
Om betalning av medlems- och serviceavgift av denna anledning (trots två påminnelser) inte skett i tid – så upphör medlemskapet och certifieringen.
Meddelande om detta skickas till den e-postadress du har registrerat.